NYCKELHÅLSMÄRKT

 
Sedan jag flyttade hemifrån i början på juli och helt själv fick bestämma vilken mat som kom in i mitt kylskåp, har jag provat en rad olika, påhittade dieter. Bara äta ägg, bara äta frukt & grönt, gröt & frukt, mestadels smoothie, bara protein såsom ägg & fisk.. Ja, listan kan göras lång och ni fattar vart jag vill komma med detta.
-
Men alla dessa "dieter" har lett till en enda sak: Jag blir inte mätt. För stunden känner jag mättnad, men 90 min senare är jag hungrig igen. Det är inget att sträva efter. Speciellt inte under en arbetsdag och jag får gå hungrig hela eftermiddagen. Mat är till för att mätta och ge mig den energi jag behöver för att orka en hel dag, punkt slut.
-
Efter mina experiment med mat har jag nu bestämt mig för att allsidig kost är bäst och mättar bäst. Jag tror faktiskt på att få i sig en del av alla näringsämnen, även t.ex. pasta som folk verkar vara så rädd för.
-
Min nya kosthållning går ut på en enkel, liten symbol: Nyckelhålet. Fr.o.m nu väljer jag att leta efter det lilla nyckelhålet på alla livsmedel jag köper. På så vis äter jag fortfarande pasta och bröd, men som är nyttigare än vanlig pasta och bröd. På Livsmedelsverket.se kan du läsa om nyckelhålsmärkta varor och där står det även detta:
 
Nyckelhålet står för:
- mindre och/eller nyttigre fett
- mindre socker
- mindre salt
- mer kostfiber och fullkorn
 

Jag tror att nyckelhålsmärkta livsmedel gör gott för mig på ett mer långsiktigt vis än alla dessa dumma dieter där man utesluter en hel del.
Nyckelhålet och tallriksmodellen är mitt nya sätt att äta rätt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0